Blog by Energy Lab
Zes tips om meer water te drinken

Zes tips om meer water te drinken

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met onze stagiaire Yentl Vandenberghe.

Hoeveel water moeten we drinken op een dag en waarom?

Ons lichaam bestaat voor 55 tot 70% uit water, meer dan de helft dus. Water is daarom absoluut noodzakelijk voor het goed functioneren van ons lichaam. Het is niet voor niets dat men dagen aan een stuk kan overleven zonder eten maar slechts vier dagen zonder water.
Onvoldoende inname van water leidt tot dehydratatie dat zich in een eerste fase kan uiten in symptomen zoals duizeligheid of een licht gevoel in het hoofd, een sterk ruikende urine, een droge mond, hoofdpijn, misselijkheid, rusteloosheid, prikkelbaarheid, vermoeidheid en concentratieproblemen. In een meer gevorderd stadium kunnen symptomen zoals krampen, constipatie en verlies aan eetlust optreden. Het belang van een optimale vochtinname valt dus zeker niet te onderschatten.

Algemeen wordt aangeraden om minimum 1,5 liter water per dag te drinken. Dit om de hoeveelheid vocht die men gemiddeld verliest doorheen de dag via onder andere zweet, urine, ontlasting en uitademing terug aan te vullen en zo dehydratatie te vermijden. Afhankelijk van de omstandigheden waarin men zich bevindt, kan deze behoefte echter hoger liggen. In warme omstandigheden zal het lichaam bijvoorbeeld meer zweet produceren. Hetzelfde geldt bij fysieke inspanningen.

Tips om voldoende water te drinken!

1. Maak gebruik van een hervulbare fles of drinkbus

Zorg ervoor dat je altijd en overal een (leuke,opvallende) hervulbare drinkbus bij de hand hebt.

  • Breng markeringen aan op de bus zodanig dat je elke 100 à 200 ml met één uur linkt.
  • Streef ernaar om telkens tot aan het streepje te drinken dat bij het juiste uur past. Op die manier zal je bewuster bezig zijn met het drinken van water en zal je merken dat het helemaal zo moeilijk niet is om de minimum behoefte van 1,5l /dag te behalen.
  • Vermeld op de drinkbus hoeveel drinkbussen per dag je zou moeten drinken om aan een inname van 1,5l per dag te komen.

Een kleine bus  0.5 of 0.75 liter kan meer motiverend zijn om te drinken dan een grote fles van 1.5 liter omdat je kleinere bus sneller leeg is.

2. Start van ’s morgens vroeg 

Wacht niet tot ’s avonds met de goede voornemens: start van ’s morgens vroeg met een goed glas water bij het ontbijt. Door je waterinname goed te spreiden over de dag vermijd je bovendien nachtelijke toiletbezoeken.

3. Zorg voor een geheugensteuntje

Zeker in drukke periodes kan je ’s avonds  wel eens thuis komen met het besef dat je – naast dat ene glas bij het ontbijt -nog niets gedronken hebt die dag. Om je er aan te herinneren dat je moet drinken, zet je best jouw drinkfles of glas altijd goed in het zicht. Ook kan je een alarm of wekkertje zetten, bijvoorbeeld elke twee uur. Er bestaan tegenwoordig apps die je hierbij een handje helpen.

4. Wees voorbereid

Zorg ervoor dat er standaard enkele flesjes water in je auto en op je werk aanwezig zijn. Op die manier voorkom je dat je in situaties terecht komt (bv. in de file) waar je uren zonder water komt te zitten.

5. Maak er een gewoonte van

Maak er een gewoonte van om standaard een glas water klaar te zetten alvorens je aan je maaltijd start. Ga niet van tafel alvorens het glas leeg is.

6. Voeg extra smaak toe

Hoe liever je iets drinkt, hoe meer je ervan zal drinken. Drink je liefst spuitwater, drinkt dan vooral spuitwater! Je kan de smaak van water interessanter maken door schijfjes citroen/komkommer/appelsien, blaadjes verse munt,… toe te voegen.