Blog by Energy Lab
Sinaasappelsap: vitaminebom of dikmaker?

Sinaasappelsap: vitaminebom of dikmaker?

Vaak staat sinaasappelsap bij velen wel eens op tafel! Het wordt weleens gedronken bij het ontbijt, anderen kiezen het als alternatief voor water op warme dagen. Maar hoe goed is sinaasappelsap voor je? 

Sinaasappelsap is eigenlijk een vruchtensap die voornamelijk vitamine C gaat leveren. Een glas sinaasappelsap levert al bijna jouw dagelijkse behoefte aan vitamine C, maar levert jou ook al snel 7 klontjes suiker. Als je voor dit sapje kiest, moet je dus wel rekening houden met enkele do’s en don’ts:

Do

1. Het loont om de ingrediëntenlijst goed te bekijken: het aantal ingrediënten kan erg verschillen per merk en smaak. Hoe minder ingrediënten, hoe puurder het sap. Kies dus bij voorkeur voor puur vruchtensap in plaats van vruchtensap uit concentraat.

2. Vruchtensap met vruchtvlees bevat meer voedingsvezels.

3. Kies voor sap uit de koeling met een korte houdbaarheidsdatum.

4. Alternatief: drink groentesap in plaats van vruchtensap of kies voor een verse groene smoothie

5. Pers je sap zelf.

Don’t

1. Koolzuurvrije frisdranken en limonades met fruitsmaak zijn geen gezonde sapjes. Deze bevatten vele klontjes suiker!

2. Meer dan twee glazen vruchtensap per dag drinken is niet nodig.

3. Vervang verse groenten en fruit niet door groenten- en fruitdrankjes uit fles.

4. Let op voor vruchtendranken met extra toegevoegd suiker.